Friday, June 14, 2013

Cagar keju untuk pinjaman bank? kebiasaannya intitusi bank hanya menyimpan barangan berharga seperti emas atau barang-barang berharga  ,tetapi di beberapa kawasan di Itali ia adalah realiti. Parmesan terkenal begitu berharga bahawa beberapa bank-bank bersedia untuk menyimpan keju sebagai cagaran terhadap pinjaman kepada pengeluar tempatan.

The Credito Emiliano bank mempunyai beratus-ratus cawangan dan beribu-ribu pekerja di seluruh tengah dan utara Itali. Pejabat di tengah-tengah orang-orang kelihatan seperti mana-mana institusi perbankan yang lain, dengan kamera di setiap sudut, pintu keselamatan untuk mengunci tempat dan juga peti besi yang besar di belakang.

Ianya tidak banyak berlian atau wang tunai yang disimpan di sana. Sebaliknya, terdapat beratus-ratus ribu roda keju Parmigiano-Reggiano, kemas diletakkan di rak gergasi. Bank itu mengambil Parmesan daripada pengeluar tempatan dalam pertukaran untuk pinjaman murah, dan mengenakan faedah 3% serta bayaran untuk menjaga keju dan memastikan ia matang betul dalam berhawa dingin, peti besi ini humidified. Ia mungkin kelihatan aneh, tetapi Credito Emiliano merawat Parmigiano-Reggiano seperti bank-bank lain untuk menyimpan emas. Dan untuk sebab yang baik, bergunung keju dikunci dalam peti besi yang selamat adalah bernilai kira-kira $ 200 juta.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...